Technické památky
zobrazit v mapěPevnost Hanička (dělostřelecká tvrz)
Pevnost Hanička byla postavena v letech 1936 – 1938. Měla sloužit jako významná součást Československého opevnění v případě válečného konfliktu s fašistickým Německem, což se nakonec nestalo a republika byla obsazena bez boje. Zhruba od poloviny 70. let byla nakonec pevnost přebudovávána na protiatomový kryt.
Praha Masarykovo nádraží
- Praha Masarykovo nádraží je jedno z posledních neprůjezdných pražských železničních nádraží. Jeho historie sahá až do poloviny 19. století, nádražní objekty jsou architektonickým unikátem a ačkoliv se uvažovalo o jeho zrušení, dnes slouží k přepravě na významných železničních tratích v České republice.Dolní Vítkovice
- V Dolních Vítkovicích se nachází unikátní technická památka. Jedná se o komplex bývalého průmyslového areálu vysoké pece Vítkovických železáren, dolu Hlubina a koksovny.Výstaviště Brno
- Výstaviště v Brně je světoznámý výstavní areál, který zaujímá plochu zhruba 360 000 m². Spadá pod katastrální území Brno - Pisárky a patří společnosti Veletrhy Brno a.s., která zde po celý rok provozuje výstavy, přehlídky, koncerty, veletrhy a další akce.Praha - Hlavní nádraží
- Praha Hlavní nádraží je nejvýznamnější pražskou nádražní stavbou. Jeho současný název se datuje k 15. únoru 1940 a kromě období let 1945 - 1952 je užíván dodnes. Původní názvy byly Praha Wilsonovo nádraží v letech 1919 - 1940 a 1945 - 1952 a Nádraží císaře Františka Josefa v letech 1871 - 1919. Hala nad kolejištěm a Fantova budova jsou zařazeny mezi Kulturní památky České republiky.Posázavský Pacifik
- Posázavský Pacifik je dobový název železničních tratí 210 (Praha - Vrané nad Vltavou - Čerčany) a 212 (Čerčany - Kácov - Světlá nad Sázavou), které vedou turisticky atraktivní oblastí Posázaví. Název se ujal již ve 20. letech minulého století zejména mezi trampy a jeho popularita se zachovala dodnes.Podkrušnohorské technické muzeum
- Podkrušnohorské technické muzeum najdete v bývalém areálu hlubinného dolu Julius III v katastru obce Růžodol, která spadá pod město Litvínov. Muzeum, o celkové rozloze 5 hektarů, se zaměřilo na historii těžby a zpracování hnědého uhlí v centrální části severočeské hnědouhelné pánve.Baťův kanál
- Baťův kanál neboli Průplav Otrokovice-Rohatec je umělá vodní cesta, dlouhá 52 kilometrů, vybudovaná v letech 1934 - 1938. V letech 1961 - 1995 byl na ní zastaven provoz, dnes však po rekonstrukci opět slouží svému účelu v celé své původní délce.Negrelliho viadukt (Karlínský viadukt)
- Negrelliho viadukt je také znám pod názvem Karlínský viadukt. Starší název je viadukt Společnosti státní dráhy. Tato unikátní technická památka propojila Masarykovo nádraží v centru Prahy s ostrovem Štvanice a městskou částí Holešovice - Bubny. Jedná se o první pražský železniční most přes Vltavu, z historického hlediska. Dnes je třináctým pražským mostem, počítáme-li je směrem po proudu Vltavy.Čeňkova pila
- Čeňkova pila je areál bývalé vodní pily na řece Vydře, těsně před jejím soutokem s říčkou Křemelnou. Čeňkova pila se uvádí též jako významný bod při splouvání řeky Otavy. Ostatně, soutokem říček Křemelné a Vydry řeka Otava vzniká.Dělostřelecká tvrz Dobrošov
- Dělostřelecká tvrz Dobrošov vznikla na konci 30. let minulého století. Měla být součástí opevnění proti rozpínajícímu se fašistickému režimu Adolfa Hitlera.Dělostřelecká tvrz Stachelberg
- Dělostřelecká obranná tvrz Stachelberg (Ježová hora) byla stavěna v letech 1937 – 1938 jako součást československého opevnění před expanzí hitlerovského Německa. Z původního projektu však byla postavena jen malá část objektů, většina z nich je rozestavěna a některé nebyly postaveny vůbec.Most Žampach
- Žampašský most, někdy také přezdívaný jako Kocourský viadukt, je druhý největší kamenný železniční most ve střední Evropě. (První je most Landwasserviadukt ve Švýcarsku.)Huť Jakub Tasice
- Sklo z této huti si zamiloval i sám Napoleon, skleněné lustry se dovážely až do Indie na výzdobu tamních paláců.Kolektivní dům (Koldům) Litvínov
- Kolektivní dům (vžitý zkrácený název Koldům) v Litvínově je rozsáhlý komplex obytného domu, postavený v letech 1948 - 1958. Objekt je chráněn jako technická památka a jde o významné architektonické dílo československé poválečné avantgardy. Autory projektu jsou Václav Hilský a Evžen Linhart.Celkem 119 položek
další strana »