Posázavský Pacifik
Typ: | Technická památka |
---|---|
Kraj: | Středočeský kraj |
Okres: | Okres Benešov |
Město: | Čerčany |
Pohoří: | Středočeská pahorkatina |
Řeka | Sázava |
Výška: | 279 m n.m. |
GPS: | 49°50'55.668"N, 14°42'3.234"E |
Výstavba tratě 210 z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan na konci 19. století významně posílila hospodářský rozvoj v této oblasti. Sloužila mimo jiné k přepravě dřeva z brdských lesů z okolí Dobříše, zásobovala modřanský cukrovar a papírny ve Vraném, obsluhovala kovohutě Mníšek pod Brdy a dopravovala materiál z okolních lomů a skláren. Přispěla i k rozvoji trampingu, zejména od 20. let 20. století.
Pravidelný provoz tratě 212 z Čerčan přes Český Šternberk do Světlé nad Sázavou byl zahájen v roce 1903. Trať se stavěla na etapy, dnes ji vnímáme jako jeden celek, na začátku 20. století se však jednalo o dva samostatné úseky.
Romantika Posázaví z okna jedoucího vlaku
Již mnoho let se pořádají na obou tratích nostalgické historické a sváteční jízdy parními lokomotivami, např. Sázavská pouť nebo Velikonoční jízdy. Jinak je tento důležitý železniční spoj praktickým moderním dopravním prostředkem pro přepravu cestujících, ať už v běžných všedních dnech do zaměstnání nebo do školy, tak i pro turisty, cyklisty nebo vodáky plující po řece Sázavě.