Praha Masarykovo nádraží

Praha Masarykovo nádraží je jedno z posledních neprůjezdných pražských železničních nádraží. Jeho historie sahá až do poloviny 19. století, nádražní objekty jsou architektonickým unikátem a ačkoliv se uvažovalo o jeho zrušení, dnes slouží k přepravě na významných železničních tratích v České republice.

Kdysi nádraží na periferii města, dnes nádraží v jeho centru 

Vůbec prvním pražským kolejovým nádražím bylo tzv. nádraží Bruska Lánské koněspřežky (dnešní nádraží Praha-Dejvice) postavené v roce 1830. V dalším sledu se stavělo nádraží státní dráhy mezi ulicemi Hybernská a Blátivá (dnes Havlíčkova). Bylo to první nádraží parostrojní železnice v Praze a název Masarykovo nádraží získalo až mnohem později. Umístění nádraží a kolejiště navrhoval Jan Perner, stavby budov vedl architekt Antonín Jüngling. Tehdy šlo o stavbu na periferii města, v těsném sousedství městských hradeb, které byly proraženy tunelem. Tunel se na noc zavíral branami, což si dnes nikdo z nás neumí ani představit.

Nádraží státní dráhy (dnes Masarykovo) je nejstarší nádražní stavbou v Praze a zároveň nejstarším provozovaným koncovým nádražím v Evropě. Stavba nádražního objektu trvala 9 měsíců a pracovalo zde 4 tisíce dělníků, byla dokončena v roce 1845 a pražské státní nádraží se tehdy stalo koncovou stanicí železnice císařsko královské Severní státní dráhy Rakousko-Uherské monarchie. Pravidelný veřejný provoz byl na trati zahájen 1. září 1845, další stanicí byly až Běchovice, do Běchovic byla železnice dvoukolejná, dále pak jednokolejná.

Klasicistní, empírová stavba s nádechem novorenesance

Nádraží původně sestávalo ze dvou samostatných dvoupatrových budov, jedné příjezdové a druhé odjezdové. Dřevěné prosklené zastřešení nástupišť a haly mezi budovami podepřené litinovými sloupy pochází z roku 1862. O 7 let později tu vyrostla budova restaurace na rohu Hybernské a Havlíčkovy ulice. Nádražní budovy a zastřešení jsou postaveny ve stylu vrcholného empíru a klasicismu v kombinaci s tehdy moderní, nastupující architekturou romantické novorenesance. V roce 1922 byla k nádraží přistavena ještě pošta na východní straně odjezdové budovy. 

Severojižní magistrála uchránila nádraží před jeho zrušením

Menšího rozšíření prostoru se nádraží dočkalo v letech 1893 - 94 a výrazná změna vzhledu nádraží přišla v letech jeho rozsáhlé přestavby během druhé světové války (1938 - 1945) pod vedením architekta A. Parkmanna. Další změnu zaznamenalo nádraží v 80. letech 20. století při výstavbě trasy B pražského metra. (Již v 50. letech minulého století se uvažovalo o zrušení Masarykova nádraží (tehdy nádraží Praha-Střed), kolejiště totiž představovalo značnou překážku pro osobní automobilovou dopravu v centru města. Situaci vyřešilo až přemostění nádraží severojižní magistrálou v 70. letech. Magistrála tak umožnila přímé spojení z nádraží Praha-Střed na nádraží Praha-Vysočany a Praha-Holešovice, zánikem tzv. Hrabovské spojky však odpadla možnost propojení nádraží Praha-Střed s Hlavním nádražím (zejména manipulační jízdy nejkratší cestou cca 300 metrů mezi oběma stanicemi).

Poslední významná oprava nádraží proběhla v 90. letech ve snaze uvést budovy pokud možno do téměř původního vzhledu. V roce 2011 byla obnovena i odjezdová hala, ve které je umístěna bronzová busta T. G. Masaryka odhalená v roce 1990 za přítomnosti jeho vnuček.

Masarykovo nádraží změnilo svůj název sedmkrát 

Velmi zajímavé je i pojmenování dnešního Masarykova nádraží. Za posledních 170 let se jeho název změnil sedmkrát:

1. 1845 - 1862 Praha (Prag)

2. 1862 - 1919 Praha státní nádraží (Prag Staatsbahnhof)

3. 1919 - 1940 Praha Masarykovo nádraží (Prag Masarykbahnhof)

4. 1940 - 1945 Praha Hybernské nádraží (Prag Hibernerbahnhof)

5. 1945 - 1952 Praha Masarykovo nádraží

6. 1953 - 1990 Praha-Střed

7. od března 1990 až doposud Praha Masarykovo nádraží

 

 

 

 

 

 

 

Mapa okolí

zvětšit

Kontakt

Adresa:
Praha 

Místa v okolí

Praha - Praha je hlavní a také největší město České republiky. Rozkládá se severně od středu Čech na obou březích Vltavy. Sídlí zde většina státních institucí a mnoho dalších firem a organizací.
Vzdálenost: 1km
Divadlo Hybernia (Dům U Hybernů) - Divadlo Hybernia bylo otevřeno po náročné rekonstrukci muzikálem Golem, jehož autory jsou Karel Svoboda, Zdeněk Zelenka, Lou Fanák Hagen a Filip Renč. K otevření došlo v roce 2006.
Vzdálenost: 1km
Jindřišská věž - Jindřišská věž patří mezi významné dominanty Prahy. Její založení se datuje ve 14. století.
Vzdálenost: 1km
Obecní dům - Obecní dům byl původně nazýván „Reprezentační dům hlavního města Prahy“. Jedná se o jednu z nejznámějších secesních staveb v Praze s novorenesančními prvky. Budova Obecního domu stojí na náměstí Republiky, v sousedství Prašné brány. Slouží především reprezentačním účelům.
Vzdálenost: 1km
Karolinum - Karolinum je architektonický komplex v Praze na Starém Městě. Nalézá se zde sídlo rektorátu Univerzity Karlovy. Ve své minulosti sloužilo Karolinum jako univerzitní kolej, později sídlo právnické a lékařské fakulty, mezi světovými válkami dokonce sídlo německé univerzity.
Vzdálenost: 1km
Muzeum hlavního města Prahy - Muzeum hlavního města Prahy se řadí mezi největší české muzejní instituce. Hlavní budovu najdeme na Florencii v ulici Na Poříčí.
Vzdálenost: 1km
Muzeum voskových figurín Grévin Praha - Praha se může pochlubit muzeem voskových figurín Grévin. Historie muzejních expozic této světoznámé značky sahá až do konce 19. století. Na světě jsou dnes čtyři pobočky tohoto muzea, Praha je třetí z nich.
Vzdálenost: 1km

Nová místa

+ přidat
Alej na Starobělské ulici - Alej na Starobělské ulici v centru Ostravy pochází z let 1921 až 1925.
Mikulovská alej - Mikulovská alej je stromořadí, v němž jsou vysázené lípy a kaštany.
Ladenská alej - Ladenská alej je součástí Lednicko-valtického areálu. Pochází z 18. století. Na mapách bývá vyznačena jako Ladenská cesta, protože charakter aleje zůstal zachován jen na některých místech.
Bezručova alej - Bezručova alej je alej památných stromů, jejíž délka je více než šest kilometrů. Alej byla vysazena v roce 1715.

Nové ubytování

+ přidat
Chalupa pro poutníky - Jedinečné místo pod Orlickými horami: prostor pro víkendová seznámení i jednoduché přespání na cestě. Setkání nezadaných, sdílení, ticho i oheň. Otevřeno jednotlivcům, dvojicím i skupinám hledajícím klid a propojení.
Chata Orion - Srdečně Vás zveme do naší zrekonstruované roubené Chaty Orion, která se nachází v oblíbené lyžařské obci Velká Úpa, patřící k městu Pec pod Sněžkou v Krkonoších.
Lašské chalupy - Dopřejte si příjemnou dovolenou v jedné z prostorných chalup, které jsou obklopeny nádhernou přírodou a nabízejí veškeré zázemí pro fantastický pobyt. Vychutnejte si klidné ráno, nadechněte se čerstvého horského vzduchu v Beskydech a užijte si společné chvíle s těmi, které máte nejraději. Díky ideální poloze v podhorské obci Kunčice pod Ondřejníkem budete mít nekonečné možnosti pro výlety a turistiku.
Chata U Koníků - Plánujete vyrazit do Krušných hor? Zveme Vás do naší Chaty U Koníků, která se nachází v klidné části obce Moldava, nedaleko hranic s Německem. Její poloha potěší všechny nadšence turistiky, cyklistiky, pohodové rekreace uprostřed přírody i milovníky zimních sportů.

Nové restaurace

+ přidat
Restaurace Podháj - Restaurace Podháj - Modřišice
Zámecká restaurace - Restaurace Pivovar a Penzion GRASEL
Hostinec a kemp na Slapnici - Hostinec a kemp Na Slapnici leží v hezké krajině nedaleko soutoku Zbirožského potoka a řeky Berounky mezi obcemi Skryje a Čilá, kousek od okouzlující přírodní rezervace Skryjská jezírka. Je to malý, klidný a čistý kemp, ideální pro rodiny s dětmi.
Restaurant Sequoia - Restaurace Sequoia je součástí hotelového resortu Zámek Ratměřice. Vynikajícímu renomé se těší především díky nabídce česko-slovenských gastro klasik v nové svěží podobě.