Baťův kanál

Baťův kanál neboli Průplav Otrokovice-Rohatec je umělá vodní cesta, dlouhá 52 kilometrů, vybudovaná v letech 1934 - 1938. V letech 1961 - 1995 byl na ní zastaven provoz, dnes však po rekonstrukci opět slouží svému účelu v celé své původní délce.

Myšlenka propojení řeky Moravy s Odrou se objevila již v 17. století, o více než 200 let později byl přijat vodocestný zákon (červen 1901), který měl v plánu vybudovat Dunajsko-oderský kanál, nakonec však započaté práce přerušila první světová válka. 

Tomáš Baťa se chopil stavby kanálu a i přes jeho tragickou smrt se započaté dílo podařilo dokončit

Na konci 20. let minulého století využil Tomáš Baťa svého vlivu, aby se splavnění řeky Moravy stalo součástí vodocestného zákona, jelikož si dobře uvědomoval důležitost vybudování propojovacího kanálu pro spojení se světovými trhy. Přestože Tomáš Baťa v roce 1932 tragicky zahynul při letecké nehodě, firma Baťa realizovala první pokusy plavby nákladního člunu po řece Moravě. V roce 1934 vznikl první zásadní průlom ve stavbě Baťova kanálu: Firma Baťa sjednala dohodu se státními úřady, načež měl vzniknout malý průplav podle vzoru Holandska a Francie. 9 milionů korun do stavby vložila firma Baťa, 7 milionů ministerstvo sociální péče (namísto výdajů na podporu v nezaměstnanosti se z tohoto fondu platily mzdy dělníkům) a 18 milionů na meliorace a závlahy se převedlo z kompetence ministerstva zemědělství ze státní pokladny. Stavba kanálu započala v roce 1934 a první zkušební plavba proběhla v červenci 1938. V říjnu téhož roku bez problémů přečkal kanál velkou povodeň a tak mohl být 2. prosince 1938 slavnostně otevřen.

Kanál ztratil po válce na významu na dlouhých 30 let

V době války však byla tato nová vodní cesta těžce poškozena, škody přesáhly 10 milionů korun. Kanál se začal opravovat v roce 1946, ovšem brzy se ukázal Baťův kanál jako nerentabilní. Přepravoval se tudy pouze stavební materiál, svůj význam ztratily i závlahové kanály, jelikož družstevně rozoraná pole jejich služeb nevyužívala. Provozovatel kanálu Průmyslové stavby Gottwaldov v roce 1961 na vodní cestě zastavil provoz, později rozprodal lodní park a dalších 30 let Baťův kanál a jeho zařízení chátralo.

Baťův kanál je dnes opět v provozu a je dokonce mezinárodní vodní cestou

Kanál se podařilo oživit až po roce 1989, první loď po postupné rekonstrukci plavební cesty tu vyplula v roce 1995. Od roku 2002 se o kanál stará společnost Baťův kanál, která podporuje podnikatele v jejich aktivitách souvisejících s rozvojem turistického ruchu v této oblasti, a rovněž zde organizuje provoz a provozuje informační centrum. Dnes je téměř celá vodní cesta opravena (52 km kanálu, 13 plavebních komor), funguje tu pravidelná turistická vodní přeprava mezi Otrokovicemi a Petrovem a také slovenským přístavem Skalica. Baťův kanál se stal mezinárodní vodní cestou a úprava vodní cesty má za cíl proplouvat až do Hodonína a Kroměříže.

 

 

 

 

 

Mapa okolí

zvětšit

Kontakt

Adresa:
Veselí nad Moravou 
Web: Baťův kanál
Email: ic@batacanal.cz
Telefon: +420 518 325 330

Místa v okolí

Přístav Veselí nad Moravou - Půjčovna motorových člunů a hausbótů, pravidelné plavby výletní lodí Danaj. Kemp, půjčovna kol a koloběžek, lanové centrum. Více informací a rezervace na tel: 603 579 456, www.batakanal.cz
Vzdálenost: 1km
Vzdálenost: 1km
Petr Súkup - Půjčovna nabízí lodě, které vás provedou na řece Moravě a Baťovém kanálu.
Vzdálenost: 1km
Uherský Ostroh - Městečko Uherský Ostroh se rozkládá několik kilometrů od okresního města Uherské Hradiště, ve Zlínském kraji. Zdejší úrodná oblast Dolnomoravského úvalu byla osídlena již dobách pravěku a dnes je proslulá především prosluněnými vinicemi a trnkovými sady.
Vzdálenost: 4km
Vzdálenost: 4km
Vzdálenost: 5km
Vzdálenost: 5km

Nová místa

+ přidat
Císařská alej Liberec - V roce 1908 byla při příležitosti oslav šedesátileté vlády císaře Františka Josefa I. vysázena alej javorů klenů, javorů mléče a jasanů ztepilých.
Alej Machnín - V Machníně na Liberecku se nachází památné stromořadí, chráněné státem.
Alenčina třešňová alej - Alenčina alej v České Lípě vznikla v roce 2016, vybudovalo ji město, čímž přispělo k návratu dávné tradice sázet ovocné stromy podél silnic.
Lavička Petra Červenky - Lavička Petra Červenky. Komunikace mezi spoluobčany. Dříve to bývalo součástí každého domu, a nahrazovalo dnešní sociální sítě. Návrat ku tradici. Petr Červenka.

Nové ubytování

+ přidat
Chata Orion - Srdečně Vás zveme do naší zrekonstruované roubené Chaty Orion, která se nachází v oblíbené lyžařské obci Velká Úpa, patřící k městu Pec pod Sněžkou v Krkonoších.
Lašské chalupy - Dopřejte si příjemnou dovolenou v jedné z prostorných chalup, které jsou obklopeny nádhernou přírodou a nabízejí veškeré zázemí pro fantastický pobyt. Vychutnejte si klidné ráno, nadechněte se čerstvého horského vzduchu v Beskydech a užijte si společné chvíle s těmi, které máte nejraději. Díky ideální poloze v podhorské obci Kunčice pod Ondřejníkem budete mít nekonečné možnosti pro výlety a turistiku.
Chata U Koníků - Plánujete vyrazit do Krušných hor? Zveme Vás do naší Chaty U Koníků, která se nachází v klidné části obce Moldava, nedaleko hranic s Německem. Její poloha potěší všechny nadšence turistiky, cyklistiky, pohodové rekreace uprostřed přírody i milovníky zimních sportů.
Chaty Diana - Chaty Diana, které najdete v obci Doksy na jihu okresu Česká Lípa, jsou ideálním místem pro pohodovou letní dovolenou zejména pro milovníky vody.

Nové restaurace

+ přidat
Restaurace Podháj - Restaurace Podháj - Modřišice
Zámecká restaurace - Restaurace Pivovar a Penzion GRASEL
Hostinec a kemp na Slapnici - Hostinec a kemp Na Slapnici leží v hezké krajině nedaleko soutoku Zbirožského potoka a řeky Berounky mezi obcemi Skryje a Čilá, kousek od okouzlující přírodní rezervace Skryjská jezírka. Je to malý, klidný a čistý kemp, ideální pro rodiny s dětmi.
Restaurant Sequoia - Restaurace Sequoia je součástí hotelového resortu Zámek Ratměřice. Vynikajícímu renomé se těší především díky nabídce česko-slovenských gastro klasik v nové svěží podobě.