Technické památky
zobrazit v mapěPlzeň - tramvajová čekárna a veřejné WC
- Koho z Vás by napadlo, že bude tramvajová čekárna a budova veřejných záchodků vyhlášena Kulturní památkou České republiky? V samotném centru města Plzně, na náměstí Republiky (ev. č. 1760) můžete takovou stavbu spatřit na vlastní oči.
Plzeň - Hlavní nádraží
- Výpravní budova Hlavního nádraží v Plzni i s jejím okolím byla v roce 2000 vyhlášena Kulturní památkou České republiky. Výpravní budova je v majetku Českých drah a železniční uzel je plně elektrifikovaný. Toto centrální železniční nádraží v Plzni je v provozu již od roku 1862.
Pražský Semmering
- Úsek z Prahy – Smíchov (severní nástupiště) nad Hlubočepy, přes Prahu – Žvahov do Prahy – Jinonic je nazýván Pražským Semmeringem. Jedná se o část trati z Prahy přes Hostivice do Rudné u Prahy.
Margecanský tunel
- Margecanský tunel je unikátní technickou památkou svého druhu na východním Slovensku. Byl postaven v roce 1872 a kdysi sloužil k provozu jednokolejné Košicko-bohumínské železnice. Tunel je dlouhý 431 metrů.
Bunkr Parukářka (protiatomový kryt)
- Protiatomový bunkr Parukářka je podzemní komplex na vrchu Sv. Kříže v Praze na Žižkově.
Důl Michal Ostrava - Michálkovice
- Důl Michal se nachází na okraji Slezské Ostravy a představuje hodnotný průmyslový komplex jak po technické stránce, tak i po stránce stavební a architektonické.
Sklárna Annín
- Sklárnu Annín založil měšťan z Kašperských Hor Augustin Müller v roce 1796. Sklárna je dodnes v provozu a patří k nejdéle fungujícím sklárnám v České republice. Kromě sklářů zdejší provoz zaměstnával i rytce, brusiče, malíře a pozlacovače skla. Vyrábělo se zde zdobené křišťálové sklo a proslulé vrstvené barevné sklo.
Větrník - větrný mlýn na Kanciborku v Třebíči
- Větrný mlýn holandského typu v Třebíči je též známý pod názvem Větrník. Byl postaven za účelem mletí suroviny – třísla pro třebíčské koželužské dílny.
Americký tank Sherman v ZOO Plzeň
- V plzeňské ZOO mají nový neobvyklý přírůstek. Bude součástí nové expozice věnované částečně válce a částečně živočichům žijícím v podzemí.
Mladějovská úzkorozchodná železnice
- Mladějovská úzkorozchodná dráha o rozchodu 600 mm vede z obce Mladějov k dolům Hřebeč. Sloužila svého času pro přepravu vytěženého lupku a uhlí do Mladějova, kde byla v provozu výrobna šamotu. Úzkorozchodka je dlouhá 11 kilometrů a vede po vrstevnici kopcovitého terénu v malebné krajině Svitavska.
Vápenka Velká Dohoda
- Devět vápenických rodin uzavřelo Velkou dohodu, postavili v Moravském krasu tuto vápenku a během půl století jejího provozu v ní vypálili více než milion tun vápna. Lom vedle vápenky dnes slouží především turistům, kteří si chtějí vyzkoušet lezení či ferraty.
Hlubočepské viadukty
- Hlubočepské viadukty jsou dva železniční mosty na trati ze Smíchovského nádraží do Hostivice.
Řetězový most Stádlec
- Stádlecký most překlenul řeku Lužnici v roce 1975. Původně byl postaven na Vltavě u Podolska a v letech 1960 - 1975 byl demontován a přemístěn do těchto míst, aby nebyl zatopen nově vznikající přehradou. V roce 1959 byl vyhlášen Národní technickou památkou.
Vápenná pec Slezská Harta
- Vápenné lomy a kruhová vápenná pec poblíž obce Razová, kde se vápenec zřejmě těžil po staletí. Zdejší pec pochází z roku 1912. Byla však pravděpodobně postavena na starších základech. Pro turisty je zde kromě pece také postaven přístřešek s lavičkou.
Celkem 34 položek
« předchozí strana