Negrelliho viadukt (Karlínský viadukt)
Typ: | Technická památka |
---|---|
Kraj: | Hlavní město Praha |
Výška: | 187 m n.m. |
GPS: | 50°5'44.998"N, 14°26'28.002"E |
Nejdelší železniční most v České republice
Negrelliho viadukt je i v dnešní době stále nejdelší železniční most v České republice a zároveň třetí nejdelší most v ČR!
Viadukt začíná v městské části Nové Město (Praha 8) a je předělem hranice mezi Karlínem a Novým Městem v místech nad autobusovým nádražím Florenc.
Negrelliho viadukt vznikl na základě projektu Severní dráhy Olomouc – Praha – Drážďany v roce 1842. Samotná stavba probíhala v letech 1846 – 1849 a slavnostní uvedení do provozu se datuje na 1.6. 1850. Most v době svého vzniku sestával ze 76 pískovcových půlkruhových oblouků, z jednoho pískovcového segmentového oblouku a z osmi žulových segmentových oblouků. Rozpětí oblouků se pohybuje mezi 6 – 25 metry. Celková délka mostu činí 1110 metrů. Do roku 1910 to byl nejdelší most v Evropě.
Jan Perner a Alois Negrelli
Původně byla stavba tohoto díla svěřena Janu Pernerovi, který již na trati mezi Olomoucí a Prahou pracoval, zřejmě navrhl i místo, kudy viadukt povede, ale bohužel zahynul při nehodě a stavby se musel ujmout stavební inženýr Alois Negrelli.
Uvědomte si, že tehdy ještě nebyla Vltava regulována. Stavební materiál byl přivážen po vodě z Kamýku nad Vltavou a opracováván až přímo na místě stavby. Žula se dovážela ze Schwarzenberského lomu pod zámkem Orlík (dnes je již zatopen Orlickou přehradou). Pracovalo tu 3000 dělníků různých profesí a národností a ke stavbě posloužily již parní zdvihací mechanismy. Bylo to úcthodné dílo, šlo v té době o ojedinělou stavbu, protože tehdy se mosty běžně stavěly ještě ze dřeva.
V průběhu času se však most stal předmětem kritiky, již na počátku 20. století bránil v rozvoji a prostupnosti města. V letech 1952 – 1954 musely být tři mostní oblouky zbořeny kvůli zlepšení průjezdnosti motorových vozidel a nahrazeny překlady z předpjatého betonu. V roce 1981 proběhlo něco podobného nad Bubenským nábřežím.
Extrémní povodeň v roce 2002 viadukt přestál téměř bez úhony
Negrelliho viadukt dokonce ustál hrozivou extrémní povodeň z roku 2002, byl totiž navrhován podle zkušeností z povodně v roce 1845, tehdy byla hladina Vltavy jen asi o půl metru níže. Povodeň v roce 2002 však byla stále v rezervě, se kterou stavitelé mostu v polovině 19. století počítali.
Plánovaná rekonstrukce
Od roku 2017 do roku 2019 by měla proběhnout rekonstrukce, která se bude věnovat mostní konstrukci a železničním prvkům včetně zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a vedení trakce. Mělo by to také snížit hlučnost při průjezdu vlaků touto tratí. Nejvíce poškozené mostní oblouky by měly být rozebrány a z očíslovaných kamenů znovu sestaveny tak, jak tomu bylo původně.
Ke generální rekonstrukci stavby mělo dojít už v roce 2010, ale situaci zkomplikovaly neshody mezi majitelem jednoho pozemku v blízkosti mostu a SŽDC, která jej měla v úmyslu odkoupit.