Most Žampach
Typ: | Technická památka |
---|---|
Kraj: | Středočeský kraj |
Okres: | Okres Praha-západ |
Město: | Jílové u Prahy |
Pohoří: | Středočeská pahorkatina |
Výška: | 278 m n.m. |
GPS: | 49°52'23.340"N, 14°29'15.845"E |
Unikátní technická památka
Most Žampach překlenul údolí Kocourského (Studeného) potoka mezi obcemi Žampach a Studené, které jsou součástí města Jílové u Prahy. Nejbližší železniční stanice jsou tu Luka pod Medníkem a Jílové u Prahy na železniční trati Vrané nad Vltavou - Čerčany.
Konstrukci mostu tvoří 7 kamenných oblouků s rozpětím 12m, výška mostu je 41,7 m, což je jen o metr nižší výška, než u Nuselského mostu v Praze. Délka mostu činí 109 m, jedná se o oblouk o poloměru 180 m. Materiál k výstavbě mohutné mostní konstrukce byl použit grandiorit (hrubozrnná žula).
Železniční viadukt slouží dodnes, více než 115 let
Most se stavěl zhruba 2 roky, slavnostní uvedení do provozu proběhlo 1. května 1900. Ke stavbě bylo použito 5 780 krychlových metrů žuly z lomů v blízkém okolí (lomy Borek a Kamenný Přívoz) a na stavbě se podílelo zhruba 200 dělníků, převážně z Itálie, kteří již měli zkušenosti z obdobných staveb v Alpách.
Zajímavostí je, že viadukt slouží bez větších oprav a nutných zásadních rekonstrukcí běžnému železničnímu provozu dodnes.