Švestková dráha
Typ: | Technická památka |
---|---|
Kraj: | Ústecký kraj |
Okres: | Okres Litoměřice |
Výška: | 185 m n.m. |
GPS: | 50°28'41.255"N, 14°1'35.382"E |
Historie Švestkové dráhy sahá až na konec 19. století
Švestková dráha byla postavena na konci 19. století, k jejímu slavnostnímu otevření došlo 19.12.1898. V době jejího vzniku sloužila především jako obslužná trať zemědělských podniků a pro přepravu dělníků do mosteckých dolů. Švestková dráha se jí začalo přezdívat podle švestkových sadů a alejí, které byly vysázeny podél tratě v předválečném a meziválečném období dvacátého století.
Od roku 1918 byla trať vedlejší tratí Praha – Most – Moldava a v průběhu druhé světové války tudy směřovaly vlaky až za hranice Protektorátu Čechy a Morava. V roce 1944 byla postranní tratí Duchcov – Mladotice.
Hodinová projížďka motorovým vozem řady 831
Dnes je Švestková dráha dlouhá necelých 35 kilometrů a vlaky jí v současné débě dokážou zdolat za rovnou hodinu. (V roce 1918 vzdálenost Obrnice – Čížkovice urazil vlak za 123 minut.)
V roce 2016 odkoupil Švestkovou dráhu Čížkovice – Obrnice výrobce zabezpečovací techniky AŽD Praha (jako jediný zájemce). Hodlá ji využívat jako zkušební trať pro vývoj zabezpečovací techniky a také pro víkendový provoz osobní dopravy. Před zahájením provozu bylo kolejiště rekonstruováno a osazeno zabezpečovací technikou na železničních přejezdech i ve stanicích.
V roce 2017 byl vydán jízdní řád pro linku T4 s víkendovým provozem dvou párů vlaků Lovosice – Most a jednoho páru Lovosice – Třebívlice. Měl by zde platit tarif objednavatele služby – Ústeckého kraje. Vlakové spojení zajistí pronajatý motorový vůz řady 831 (zálohou je motorový vůz řady 810).