Pražský Semmering
Typ: | Technická památka |
---|---|
Kraj: | Hlavní město Praha |
Výška: | 230 m n.m. |
GPS: | 50°2'25.994"N, 14°23'25.999"E |
Název pochází z rakouského Semmeringu (mezi Štýrským Hradcem a Vídní), kde se železniční trať klikatí v horském terénu, často ve smyčkách, které svírají úhel větší než 180 stupňů. V Rakousku vede trať horským sedlem Semmering ve výšce 980 m n.m. v Pražském Semmeringu se smyčkou v úhlu přesahující 180 stupňů vrací kolej přes dvojici tzv. Hlubočepských viaduktů, což mnozí pasažéři považují za jeden z nejzajímavějších zážitků na železnici v České republice.
Menší severozápadní viadukt (horní) je dlouhý 92 metrů a klene se nad Hlubčepskou ulicí ve výšce 20 metrů. Větší (dolní) jihovýchodní viadukt je dlouhý 115 metrů a vysoký 25 metrů.
Úsek pražského Semmeringu byl budován v letech 1868 – 1872 jako součást tzv. Buštěhradské dráhy spojující Hostivice a Smíchovské nádraží. Tehdy se tu provozovala doprava uhlí a dřeva a pro osobní přepravu dráha začala sloužit až koncem roku 1872. Buštěhradské dráhy byly ve své době moderní železniční spojnicí v Rakousko-Uhersku a v roce 1924 byly zestátněny v nově vznikající Československé republice.
V 70. letech minulého století se tu prováděla rozsáhlá modernizace, trať se stala dvoukolejnou a měla být dokonce elektrifikována. Bohužel se v 90. letech uvažovalo o jejím zrušení, případně k výraznému zredukování spojů. Nicméně byla stále využívána pro osobní přepravu v úseku Praha Zličín – Hostivice. Dnes tu jezdí víkendové spoje z Prahy Hlavního nádraží do Hostivice a dva páry vlaků zajíždí až do Rudné u Prahy. V létě tudy jezdí Pražský motoráček s historickým motorovým vozem M262 0 v úseku Praha – Hlavní nádraží – Praha Zličín.
V roce 2002 trať posloužila pro náhradní přepravu, kdy byla v důsledku povodní dočasně vyřazena z provozu trasa B pražského metra. Byly sem i odkláněny nákladní vlaky. V roce 2010 byla na trati nově otevřena železniční zastávka Praha-Smíchov Na Knížecí.