Jihočeský kraj - Místa na řekách
celá ČRJez Pilař
Jez Pilař se řadí k nejnebezpečnějším jezům na českých řekách - není sjízdný a vzhledem k jeho výšce a profilu se pod jezem tvoří nebezpečný vodní válec. Pod přepadem jezu je navíc velmi nebezpečná prohlubeň - vodní vana, která topícím se lidem neumožní ani podplavat pod válcem a uniknout jeho smrtícím spárám.
Jez Metel
- Jez Metel na řece Nežárce, ř. km. 11,5 se řadí k nebezpečným jezům. Vysoký kolmý lomený jez tvoří pod spádnicí nebezpečné vývařiště. Jez je nesjízdný a je nutné jej přenášet po pravém břehu, propust bývá uzavřena a stahování lodí propustí se nedoporučuje.Jez Zátkův mlýn Boršov nad Vltavou
- Jez Zátkův mlýn v Boršově nad Vltavou na ř. km. 250,0 mívá uzavřenou vorovou propust a po spádnici jezu je sjízdný jen za optimální vody, obvykle na jaře. Jez se přenáší vlevo na vzdálenost cca 70 metrů.Jez Dobronice u Bechyně (U elektrárny)
- Jez Dobronice u Bechyně (U elektrárny) na řece Lužnici, ř. km 20,3 s propustí uprostřed je konstruován s pozvolnou šikmou spádovou deskou. Nedaleká zřícenina hradu Dobronice je lákavým cílem vodáků, cyklistů i turistů, kteří tu často nocují v dobronickém kempu.Jez U Liry - Český Krumlov
- Jez U Liry, ř. km. 284,0 na řece Vltavě je v pořadí druhým českokrumlovským jezem. Je konstruován se šikmou pozvolnou spádovou deskou a se širokou vorovou propustí po levé straně, která je za příznivého vodního stavu sjízdná. Již za střední vody se však pod propustí tvoří poměrně zrádný válec (vracák), který dokáže mnohá plavidla nepřipravených vodáků převrátit. Za velké vody je válec nebezpečný.Jez Horní Poříčí
- Šikmý jez Horní Poříčí na řece Otavě, ř. km. 65,3 je za optimálního stavu vody sjízdný po pozvolné spádnici nebo širokou vorovou propustí. V propusti jsou dva schody. Za vyššího stavu vody se pod jezem tvoří nebezpečný válec! Velice nebezpečný je především náhon vlevo těsně nad jezem do elektrárny, který není označen. Vodní proud do náhonu velmi silně táhne a řídké mříže, kterými je náhon zabezpečen, tak mohou způsobit těžká zranění a převrácení lodi. Tu pak není snadné vyprostit. Kotviště nad jezem se nachází hned nad náhonem, vejde se sem vedle sebe max. 5 lodí a tah do náhonu je až překvapivě silný!Václavský jez Písek
- Václavský jez Písek na řece Otavě, ř. km. 27,0 je velmi zdařile rekonstruovaný jez a pro vodáky další lahůdkou na Otavě. Jez je sjízdný dlouhou retardérovou propustí vlevo.Jez U Marků (Stádlecký most)
- Jez U Marků na řece Lužnici, ř. km. 24,2 se nachází několik desítek metrů za Stádleckým mostem. Toto místo je vyhledávaným turistickým a cykloturistickým cílem mnoha návštěvníků Táborska a samotný jez se šikmou spádovou deskou se za optimální vody sjíždí podél levého břehu, případně se tudy plavidla snadno po spádnici spouští po provaze. Přenášení plavidel usnadňují také kamenné schůdky pod jezem. Stádlecký most byl do těchto míst přenesen v roce 1975 z Podolska, aby nebyl zatopen nově vznikající Orlickou přehradou na Vltavě, díky tomu se zachoval jako jediný empírový řetězový most v České republice.Rozvodí Staré a Nové řeky
- Rozvodí Staré a Nové řeky na ř. km. 109,6 je místem, odkud se vodáci rozhodují, zda pokračovat v plavbě původním korytem řeky Lužnice (Stará řeka), nebo zvolit uměle vybudovaný kanál Nová řeka. Stará řeka vyžaduje na vodočtu Kazdovna alespoň 70 cm a plavba po ní je sice velmi romantická, ovšem fyzicky poměrně náročná (padlé kmeny stromů v rezervaci, naplaveniny, mělčiny, písečné dno). Nová řeka je obvykle sjízdná celoročně a nad Jemčinou se napojuje do Nežárky, která se vlévá do původního koryta Staré řeky (Lužnice) až ve Veselí nad Lužnicí.Jez Dráchov
- Jez Dráchov na ř. km. 70,1 řeky Lužnice se zařadil k těm nebezpečným jezům, které vyzdobily pomníčky utonulých vodáků. Jsou dostatečným varováním před podceňováním nebezpečného vodního válce, který se tu tvoří již za střední vody. Za nižší vody se pod jezem dá koupat, ale rozhodně nelze nebezpečí tohoto místa bagatelizovat. Chybně konstruovaná sportovní propust je naprosto nevyužitelná, je nutné tudíž plavidla pod jez pracně přenášet podél pravého břehu. Nedaleko odtud se nachází dva oblíbené kempy na řece Lužnici - Autokemp Karvánky a Kemp U sloupu.Jez Štěkeň
- Jez Štěkeň na řece Otavě, ř. km. 45,5 patří k nejkrásnějším a nejoblíbenějším jezům na Otavě. V létě tu potkáte za pěkného počasí mnoho rekreantů, kteří se tu koupou a nechají se masírovat v bublinkové vířivce pod jezem. Jez byl podroben v roce 2014 zdařilé rekonstrukci. Je sjízdný za optimálního stavu vody propustí, příp. po spádnici, za vyššího stavu vody se však pod spádnicí tvoří asi 2 metry dlouhý nebezpečný válec! Za vyšší vody sjíždějte raději šlajsnou. Pod propustí je hloubka skoro 2 metry, tak se není třeba obávat kamenů. Po sjezdu raději co nejrychleji točte do levého koryta, které je volné. V prostředním je mnoho kamenů a pravé koryto bývá zcela zahrazeno.Jez Bejšovcův mlýn (Lužničanka)
- Jez Bejšovcův mlýn na řece Lužnici, ř. km. 27,8 u osady Lužničanka je za optimálního stavu vody sjízdný po spádnici. Propust bývá uzavřena. Pod jezem jsou vodákům k dispozici dva kempy - Kemp Country a Kemp Saloon Lužnice.Jez Bechyně - Dolní mlýn
- Jez Bechyně Dolní mlýn, ř. km. 10,8 je předposledním jezem na řece Lužnici. Za optimální vody je sjízdný po šikmé spádnici, případně se plavidla přenáší podél pravého břehu.Jez Čejnov
- Jez Čejnov na řece Lužnici, ř. km. 67,9 se zařadil k obávaným vodním dílům, v roce 1987 si dokonce vyžádal lidskou oběť. Nebezpečný jez s parabolickou spádovou deskou tvoří již za střední vody silný a dlouhý válec (vracák) a toto nebezpečí rozhodně není radno podceňovat. Jez je nutné překonat přenášením podél levého břehu, propust bývá uzavřena, a mnohého z Vás možná překvapí za nižších vodních stavů příjemné písčité dno na mělčině pod jezem.Jez Bílý mlýn (Vyšší Brod)
- Jez Bílý mlýn ve Vyšším Brodě na řece Vltavě, ř. km. 317,9 je za optimálního stavu vody sjízdný sportovní propustí po levé straně. Před sjížděním jezu je vhodné terén předem prohlédnout, propust má z koruny hráze vyšší schod a pod jezem se tvoří mohutný jazyk s krátkou peřejí. Jezem je možné snadno plavidla koníčkovat po spádnici nebo přenášet po levém břehu.Celkem 70 položek
další strana »