Žilina
Typ: | Město |
---|---|
Kraj: | Žilinský kraj |
Okres: | Okres Žilina |
Výška: | 333 m n.m. |
GPS: | 49°13'25.216"N, 18°44'51.108"E |
Oblast kolem dnešního krajského města byla osídlována již v pravěku, prokázaly to archeologické nálezy. Primitivní pravěká obydlí pak postupem času nahradila halštatská hradiště a byly tu odkryty i pozůstatky slovanského mohylového pohřebiště. První románský kostel byl vystavěn v 9. století.
Němečtí osadníci
První písemná zmínka o osadě Žilina pochází z roku 1208. Z této doby se dochoval pouze kostel sv. Štěpána. Na počátku 14. století do těchto míst přicházeli němečtí osadníci, kteří dali základ novému městu. V roce 1312 získalo městská práva a v listině z roku 1381 (Privilegium pro Slavis) byla zakotvena stejná práva pro Němce i pro Slováky. První německy psaná část městské kroniky pochází z roku 1378. Později byla kronika psána i v latině a slovenštině.
V letech 1431 a 1434 město podlehlo husitským nájezdům, bylo vypáleno a vypleněno. V roce 1542 tu byla založena první budova školy a v roce 1610 tu vznikla první protestantská církevní organizace v celých Uhrách.
Rekatolizace, požáry, epidemie
Velkou pohromou pro město bylo 17. a počátek 18. století, byla to doba ve znamení rekatolizace, četných požárů a epidemií chorob. V té době se podařilo vystavět kostel sv. Barbory, kostel sv. Pavla, kostel Nejsvětější Trojice a jezuitské gymnázium. Nástup baroka přináší i vznik zámku Budatín.
Národní obrození a průmyslová revoluce
Revoluční rok 1848 poznamenal Žilinu jakožto významné centrum národního obrození. Průmyslová revoluce 19. století dala vzniknout dvěma železničním tratím - do Bratislavy v roce 1883 a v roce 1872 trať Bohumín – Košice. Žilina byla jedním z prvních měst, která se připojila k Martinské deklaraci po vzniku samostatného Československa.
Autonomie Slovenska v roce 1938
V říjnu roku 1938 tu vyhlásil Jozef Tiso autonomii Slovenska a byl jmenován předsedou slovenské vlády. Žilina byla v té době na hranici ochranné zóny vytvořenou nacistickým Německem, aby si zajistilo svou vojenskou přítomnost v příhraničí vlastního území (protektorátu). Ke konci války v roce 1944 byla nedaleko města svedena v průběhu Slovenského národního povstání urputná bitva o Strečnianský průsmyk, což zajistilo kontrolu nad významným železničním koridorem v celé oblasti kolem Váhu.
Vysoká škola dopravní
Po válce se ve městě začala budovat městská doprava a v roce 1960 sem byla z Prahy přemístěna Vysoká škola dopravní. V roce 1996 byla přeměněna na Žilinskou univerzitu v Žiline. Budovala se zde nová sídliště, ale Žilina poněkud ztrácela na významu, když jí byl odebrán statut krajského města. Byla součástí Středoslovenského kraje s krajským městem Banská Bystrica.
Nové letiště, Žilinská přehrada, obnova historického centra
Na počátku 70. let tu vzniklo nové letiště a stará letištní plocha byla odstraněna, aby ustoupila nové zástavbě panelového sídliště. V roce 1997 byla uvedena do provozu první turbína v Žilinské přehradě.
Významná obnova historické části města proběhla po roce 2006 zásluhou primátora Jána Sloty, v této době byla také posílena městská doprava o trolejbusové linky.
Od roku 2000 nedaleko Žiliny prosperuje korejská automobilka Kia (jedna z největších na Slovensku).