Lanovka na Ještěd
Typ: | Lanovka |
---|---|
Kraj: | Liberecký kraj |
Okres: | Okres Liberec |
Město: | Liberec |
Pohoří: | Ještědsko-kozákovský hřbet |
Výška: | 594 m n.m. |
GPS: | 50°44'7.911"N, 15°0'4.381"E |
Záměr vybudovat lanovou dráhu k horskému hotelu vznikl již v roce 1924
Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory vlastnil ve dvacátých letech minulého století na vrcholu Ještědu horský hotel. V roce 1924 vznikl první návrh na vybudování lanové dráhy z Horního Hanychova na vrchol Ještědu, nakonec však tento návrh nebyl uskutečněn a výstavbou lanovky byly pověřeny Československé státní dráhy. Ty získaly pozemky pod tratí a rovněž na obou místech budoucích stanic a mohlo se začít stavět. Visutá lanová dráha byla postavena v rekordním čase - dvanáct měsíců uplynulo od zahájení prvních stavebních prací do kolaudace a prvního zkušebního provozu. 27. června 1933 již na vrchol Ještědu cestovali lanovkou první návštěvníci. Zajímavostí je, že lanovku stavěla chrudimská firma František Wiesner, která byla po znárodnění v roce 1948 přejmenována na světoznámou značku výrobce lanových drah Transporta Chrudim.
V roce 1945 byla lanovka pod správou Československých státních drah a v letech 1953 a 1962 se prováděla výměna nosných lan. Rok 1971 znamenal další zásadní zlom ve vývoji lanové dráhy na vrchol Ještědu. Rozsáhlou přestavbu dráhy tehdy prováděl již zmiňovaný státní podnik Transporta Chrudim a během pěti let byla prodloužena na šikmou délku 1188 metrů s převýšením 402 metrů. Dvě nosné podpěry lanoví byly nahrazeny jedinou podpěrou, vysokou 30 metrů, a pohonná jednotka dosahovala dvojnásobné rychlosti a výkonu oproti stávající dráze. Výměna nosných lan se pak prováděla ještě v letech 1983 a 1985. Od roku 1993 jsou vlastníkem lanovky České dráhy a jedná se o jedinou lanovou dráhu v majetku Českých drah, která nebyla privatizována nebo předána do majetku obce.
Kabinka z roku 1933 součástí muzejní expozice
Historickou kabinku lanovky z roku 1933 dnes můžete obdivovat v Severočeském muzeu v Liberci, po vyřazení z činnosti sloužila nejprve jako bufet, pak jako stavební buňka a nakonec jako raritní kůlna a včelín. V plánu je pochopitelně uvést kabinku do jejího původního stavu nákladnou renovací podle dochovaných technických výkresů a fotografií.
83 let bez vážnější technické závady a ohrožení přepravovaných osob
Dnešní moderní kabinová dráha přepraví každoročně zhruba 250 tisíc cestujících, nedaleko dolní stanice se nachází tramvajová zastávka linky Liberec - Horní Hanychov, je zde také velkokapacitní parkoviště pro osobní automobily a autobusy a v zimním období se Ještěd promění na vyhledávaný lyžařský areál.
Za celou dobu provozu jak historické lanovky, tak i té současné moderní kabinové dráhy nedošlo k žádné větší technické závadě a pochopitelně ani k ohrožení nebo omezení cestujících.
Provozní dobu a ceník jízdného naleznete