Trenčín
Typ: | Město |
---|---|
Kraj: | Trenčiansky kraj |
Okres: | Okres Trenčín |
Výška: | 211 m n.m. |
GPS: | 48°53'41.356"N, 18°2'19.101"E |
Oblast dnešního Trenčína byla osídlována již v době kamenné, dokládají to mnohé archeologické nálezy.
Legendární nápis na skále o vítězství římských legií Marca Aurelia
Velmi zajímavé období se váže k Trenčínu na začátku našeho letopočtu. Říše Římská tehdy posouvala hranice až k Dunaji a v příhraniční oblasti budovala komplex vojenských opevnění (Lines Romanus). Svědčí o tom i doklad o opevněných táborech římských legií severně od řeky Dunaj. Na skále pod Trenčínským hradem je dodnes zachován vytesaný nápis, který pojednává o vítězství císaře Marca Aurelia a jeho adoptovaného syna Commoda nad hordami Kvádů v roce 179 našeho letopočtu. Bitva se odehrála v Laugariciu a podle tohoto názvu byl také pojmenován několikapodlažní hotel v centru města.
Matúš Čák Trenčianský
V době rozkvětu Velkomoravské říše byl Trenčín součástí Nitrianského knížectví a na počátku 11. století byl již sídlem trenčínské královské župy Uherského království. V 11. století zde byla ustanovena provincie Vag, která zahrnovala větší území kolem Trenčína, a významnou úlohu v té době již zastával Trenčínský hrad. Samotné město se pod hradem začalo rozvíjet na počátku 12. století. V roce 1241 jej napadli a zničili Tataři a teprve po roce 1275, kdy hrad získal Matúš Čák Trenčianský, začala celá oblast znovu vzkvétat. Matúš Čák byl významným panovníkem a vlastníkem obrovského území, které pokrývalo téměř celou plochu dnešního Slovenska.
Královské město od roku 1412
V roce 1324 získalo město řadu výsad. Bylo osvobozeno od plateb mýtného a v roce 1412 jej král Zikmund Lucemburský povýšil na královské město. Velmi krušné období zažil Trenčín kolem roku 1528, kdy jej dobylo císařské vojsko Ferdinanda Habsburského v bojích proti odbojnému Janovi Zápolskému. Sotva utichly stavovské nepokoje, vtrhli do země Turci, ale jejich drtivý úder v Rakousko-turecké válce v roce 1663 město přečkalo bez úhony.
Výhodné železniční spojení v době průmyslové revoluce
Průmyslová revoluce 19. století přináší rozvoj obchodu i mnohých odvětví průmyslu, jsou budovány železniční tratě, výrobní podniky, jsou zakládány manufakturní dílny a banky. Považská železnice byla připojena na Košicko-bohumínskou dráhu, byla otevřena i trať Sereď – Galanta a Trenčín tak měl výhodné spojení jak do Čech a na východní Slovensko, tak i do Vídně a Budapešti. Trenčín měl snadný přístup k uhlí ze slezských dolů a po výstavbě trati Trenčianska Teplá – Uherský Brod i do Brna.
Bez železnice by se průmysl vůbec nemohl rozvíjet, její zásluhou se budovaly nové textilní fabriky, dřevozpracující továrny, příznivě se vyvíjel i gumárenský a lihovarnický průmysl. Za první republiky zaznamenal největší rozmach průmysl oděvní, potravinářský a strojírenský.
Velitelství gestapa a deportace vězňů do lágru v Mauthausenu
Na konci srpna 1944 obsadil město Wehrmacht. Bylo tu zřízeno hlavní velitelství gestapa a věznice a byly odtud deportovány tisíce vězňů do koncentračního tábora Mauthausen. Období slovenského národního povstání bylo velmi krušné, ustupující německá vojska vyhodila do vzduchu silniční i železniční most přes řeku Váh. Sovětská a rumunská armáda tu postavila alespoň provizorní dřevěný most po osvobození města 10. dubna 1945, rok poté tu byl postaven na jeho místě pevnější dřevěný most, který tu vydržel až do roku 1956, kdy jej nahradil nový železobetonový most. Krátce po osvobození tu bylo odkryto sedm masových hrobů se 69 zavražděnými odbojáři.
Obnova historických památek v centru města
Po roce 1989 bylo postupně rekonstruováno historické jádro města, dnes je Trenčín chloubou Slovenska a kromě historických skvostů tu na Vás čeká největší hudební festival Pohoda a celá řada dalších společenských a kulturních akcí.