Poprad
Typ: | Město |
---|---|
Kraj: | Prešovský kraj |
Okres: | Okres Poprad |
Výška: | 679 m n.m. |
GPS: | 49°3'17.026"N, 20°18'4.172"E |
Německé obyvatelstvo kolonizovalo Poprad téměř čtyři století
První písemná zmínka o osídlení oblasti pochází z roku 1256 za vlády uherského krále Bély IV. Popradská kotlina však byla lidmi osídlována již o mnoho staletí dříve, s příchodem prvních Slovanů.
13. století je pak ve znamení kolonizace oblasti Němci, kteří v počtu obyvatel převažovali nad původními slovanskými národy. Počet Němců v Popradu významně poklesl teprve až v 17. století.
V roce 1871 byla uvedena do provozu Košicko-bohumínská dráha a v Popradu se začaly vyrábět železniční vagony. Na konci 19. století ve městě také prosperoval pivovar.
V roce 1918 po obsazení Oravy a Spíše Poláky bylo s nimi v prosinci téhož roku uzavřeno příměří a demarkační linie stanovila novou hranici území. V roce 1923 připadla k Popradu obec Spišská Sobota, která je dnes popradskou městskou částí.
Sběrný tábor Židů před transportem do Osvětimi
Smutný osud postihl Poprad za druhé světové války. V roce 1942 tu byl vybudován sběrný tábor pro tisíce Židů, kteří byli postupně dopravováni do Osvětimi.
Rozvoj města po druhé světové válce
Po válce začal být Poprad výchozím bodem pro zimní sporty a výpravy do Vysokých Tater. Největší kulturní a průmyslový rozvoj zaznamenalo město od poloviny 50. let minulého století. Byly sloučeny okresy Kežmarok a Poprad v jeden okres Poprad, k městu byly připojeny obce Matejovce, Kvetnica, Veľká a Stráže, započala výstavba moderních sídlišť, dopravní infrastruktury, nových škol, sportovišť, obchodů a zdravotnických zařízení. V Popradu začala jezdit městská linková doprava a kromě již dlouhodobě funkční železniční tratě do oblasti Vysokých Tater (od roku 1908 Tatranská elektrická železnica - Tatranská Lomnica, Starý Smokovec, Štrbské Pleso) se začala provozovat pravidelná letecká doprava na letišti Poprad-Tatry.
Mezinárodní letiště Poprad-Tatry
Popradské letiště bylo dokončeno a předáno do užívání již v roce 1938, pravidelná doprava započala v roce 1943, ovšem byla omezena válečnými operacemi na konci války. Skutečný rozvoj letiště Poprad-Tatry začal až po válce. Zdejší letiště je nejvýše položené letiště pro provoz letadel na středních a krátkých tratích ve střední Evropě. V polovině 90. let bylo na jistý čas uzavřeno kvůlii rozsáhlé rekonstrukci a dnes (rok 2015) odbaví za rok přibližně 85 tisíc cestujících.
V roce 1999 byl Poprad na seznamu kandidátů jako pořadatel Zimních olympijských her 2006.