Slovenská strela
Typ: | Jiné |
---|---|
Kraj: | Bratislavský kraj |
Okres: | Okres Bratislava I |
Výška: | 171 m n.m. |
GPS: | 48°9'32.703"N, 17°6'23.917"E |
Motorový rychlík MR 175 a MR 176
Slovenská strela nedávno oslavila osmdesáté výročí své první jízdy. Tento sebevědomý název vlakové soupravy vznikl na základě nově zařazených motorových vozů M 290.0 (Tatra 68). Nejrychlejší spoj parní lokomotivou byl v té době překonán o více než hodinu. Byl to také úplně první motorový vlak v tehdejší Československé republice. První vlakový spoj byl označen MR 175 – ve směru na Prahu a MR 176 – směr do Bratislavy. Symbolicky podle označení MR se mu říkalo "motorový rychlík".
Vlaky přes Českou Třebovou
V průběhu druhé světové války tento vlakový spoj přestal jezdit a opětovné spuštění provozu začalo v roce 1946. Od 60. let název Slovenská strela zmizel z jízdního řádu a objevily se nové spoje Ostravan – Bratislavan expres v úseku Praha – Česká Třebová – Ostrava – Bratislava.
Elektrifikace tratě - spoj přes Kutnou Horu a Havlíčkův Brod
Od 70. let přestaly jezdit spoje přes Českou Třebovou a pojem Slovenská strela byl obnoven (trať vedla přes Kutnou Horu a Havlíčkův Brod a byla postupně elektrifikována.)
V roce 1994 již byla Slovenská strela vedena jako expres pod číslem R 274 a R 275. O rok později byl v jízdním řádu spoj Slovenské strely označen již jako IC 74 a IC 75.
Od konce roku 2006 přešly na označení Super City Slovenská strela provozované jako EuroCity spoje provozované Českými drahami ve spolupráci s Železniční společností Slovensko. Označení bylo EC 18 a EC 19. Vlak tvořila zpravidla elektrická jednotka 680 Pendolino se sedmi vozy.