Čadca
Typ: | Město |
---|---|
Kraj: | Žilinský kraj |
Okres: | Okres Čadca |
Výška: | 416 m n.m. |
GPS: | 49°26'17.596"N, 18°47'22.994"E |
Osídlování Kysuce v 16. století
Historie města sahá do první poloviny 16. století, vznikalo postupným osídlováním území, kde byl sice nedostatek orné půdy, ale poměrně hodně lesů a vhodných pastvin pro chov ovcí, koz a hovězího dobytka. Horským oblastem dostatek dřeva napomáhal k výstavbě roubených staveb.
Tehdy ještě nebyla přesně stanovená hranice mezi Uherským královstvím a Slezskem, proto docházelo mezi osadníky ke sporům, zejména kvůli Valachům, kteří vypalovali zalesněné plochy, aby získávali ornou půdu a pastviny. Při spalování dřeva vznikal kouř, a ten „čadil“ kolem sebe - odtud zřejmě pochází název dnešního města Čadca.
Kysucký distrikt Strečianského panství
V průběhu 17. století tu vzniklo mnoho kopaničářských staveb, které jsou typické pro zdejší oblast. V roce 1676 byla založena římskokatolická farnost a později i pobočka žilinské pošty. V letech 1734 – 1735 byl vystavěn kostel sv. Bartoloměje a v roce 1751 budova školy. V roce 1773 byly ustanoveny pevné územní hranice a Čadca se stala centrem Kysuckého distriktu Strečianského panství. V roce 1778 udělila Marie Terezie obci Čadca (Csatza) městská práva.
Revoluční rok 1848
Významný byl rok 1848, právě v Čadci vydala Slovenská národní rada výzvu s požadavky zaměřenými proti maďarskému útlaku. Této významné události je věnován památník na náměstí Svobody, vždyť se Čadca tehdy stala na okamžik doslova hlavním městem celého Slovenska. Z této doby si připomeňme některé významné osobnosti – básníka Janko Kráľa, Ľudovíta Štúra a Jozefa Miroslava Hurbana.
Průmyslová revoluce a výstavba železničních tratí
Průmyslová revoluce 19. století přináší další rozvoj města. V roce 1871 byla Čadca propojena v rámci Košicko-bohumínské železniční dráhy s Povážím a s průmyslovým Slezskem. V roce 1884 spojila železnice město i s Polskem (trať Čadca – Zwardoń). Ve městě vznikla parní pila, textilní továrna a v roce 1912 bylo uvedeno do provozu elektrické pouliční osvětlení. V roce 1914 začaly jezdit vlaky po trati Čadca – Makov.
Nebývalý rozvoj města po druhé světoé válce
Obtížné období přinesla městu, podobně jako jinde na Slovensku, první světová válka, meziválečné období hospodářského úpadku a nakonec hitlerova mašinerie. Teprve od roku 1945 si mohli obyvatelé oddychnout, v roce 1946 tu byla obnovena výroba v textilní továrně (výrobní podnik Slovena). Začala se tu produkovat speciální hasicí zařízení a později komponenty pro automobilku Tatra. Čadcu proslavily i velmi pěkné skleněné vánoční ozdoby - zásluhou výrobního družstva Okrasa.