Podolský most
Typ: | Most, lávka, brod |
---|---|
Kraj: | Jihočeský kraj |
Okres: | Okres Písek |
Řeka | Vltava |
Výška: | 350 m n.m. |
GPS: | 49°21'26.032"N, 14°16'22.209"E |
Krásný most Evropy nahradil Stádlecký řetězový most z poloviny 19. století
Podolský most postavený v letech 1939 – 1943 nahradil starý řetězový most, který v těchto místech stál od roku 1848. Řetězový most byl pak v roce 1960 demontován pžed napouštěním Orlické přehrady a znovu sestaven nedaleko obcí Stádlec a Opařany na řece Lužnici, kde je v provozu dodnes jako unikátní technická památka.
Nový podolský most byl projektován v polovině 30. let, projekt získal zlatou medaili na architektonické výstavě v Paříži v roce 1937. Z výstavy si také odnesl přízvisko Le beau pont de l´Europe (Krásný most Evropy). Úspěšný byl i na výstavě v roce 1939 v Belgii.
V průběhu druhé světové války tvořil most strategický dopravní bod, od dubna 1945 tudy ustupovala německá vojska do amerického zajetí. V květnu 1945 tu na sovětská vojska vyčkávaly americké jednotky, protože oba břehy Vltavy byly předem smluvenou demarkační linií mezi americkou a sovětskou částí osvobozované republiky.
Most je dlouhý 510 metrů a široký pouhých 8,5 metru. Samotná vozovka je široká 6,5 metru a zbytek šíře zabírají chodníky. Povrch vozovky se nachází zhruba ve výšce 60 metrů nad hladinou Vltavy. Hlavní mostní pole podpírá oblouk v délce 150 metrů.