Žďákovský most
Typ: | Most, lávka, brod |
---|---|
Kraj: | Jihočeský kraj |
Okres: | Okres Písek |
Město: | Orlík nad Vltavou |
Pohoří: | Středočeská pahorkatina |
Řeka | Vltava |
Výška: | 350 m n.m. |
GPS: | 49°30'15.903"N, 14°11'1.054"E |
Most století
Stavba mostu byla prováděna na dvě etapy. První stavební práce započaly v roce 1958 a stavělo se po dobu dvou let. Následovala čtyřletá přestávka v letech 1960 - 1964 a druhá fáze výstavby probíhala v letech 1965 - 1967. Tento unikátní stavební výtvor patří k mnoha chloubám stavitelských dovedností v době 60. let 20. století. Žďákovský most se stal po jeho dokončení největším prostým plnostěnným dvoukloubovým ocelovým obloukovým mostem na světě a dnes v této kategorii mostních konstrukcí zaujímá osmé místo. Dodnes je ale stále nejdelším jednoobloukovým mostem s horní mostovkou (bez táhla) na světě. V roce 2001 byla Žďákovskému mostu v rámci sympozia Mosty 2001 v Brně udělena cena Most století. Cenu si pochopitelně zaslouží všichni projektanti, stavitelé a dělníci, kteří se na jeho stavbě podíleli.
Trhliny v konstrukci mostovky
V roce 1998 bylo při pravidelné revizní prohlídce objeveno v trámu mostovky několik trhlin, most byl zcela uzavřen pro provoz vozidel a vznikla i kuriozní situace, kdy museli cestující na jedné straně mostu vystoupit z autobusu, most pěšky přejít a na druhé straně pak znovu nastoupit do jiného autobusu. Nakonec se podařilo trhliny opravit (případná dešťová voda uvnitř dutin neměla kudy odtékat a v mrazu led zvětšoval svůj objem, konstrukci namáhal a hrozilo její poškození). Po dvou měsících uzavírky provozu byl most znovu otevřen.
Rozsáhlá rekonstrukce mostu má být dokončena v říjnu 2017
Most byl však stále velmi zatěžován automobilovým provozem, zejména naloženými kamiony s návěsy, což nakonec vedlo v roce 2010 k zákazu vjezdu na mostní konstrukci vozidlům s hmotností nad 13 tun. V roce 2011 bylo vyhlášeno výběrové řízení na generální rekonstrukci mostu, která měla být provedena v rozsahu necelých 160 milionů korun. Soudní spory však samotnou opravu mostu oddálily až do června 2015. Most musel být pro veškerou dopravu uzavřen a znovu otevřen byl až 16. září 2016, a to pouze pro automobilovou a nákladní dopravu. Chodci mají prozatím na most zakázaný vstup, přičemž dokončení rekonstrukce mostu by mělo připadnout na říjen roku 2017.